Jay Asher ~ Mŕtve dievča neklame


Názov: Mŕtve dievča neklame
Autor: Jay Asher
Séria: -
Žáner: YA
Počet strán: 240
Hodnotenie na GR: 4,05*/530 218 hlasov
Názory iných čitateľov: Moon | Zet | Luu



Anotácia: Clay Jensen objaví jedného dňa pred domom zvláštnu škatuľu s niekoľkými magnetofónovými páskami. Nahrala ich Hannah Bakerová – spolužiačka, do ktorej bol buchnutý. No Hannah pred dvoma týždňami spáchala samovraždu. Jej hlas na magnetofónových páskach mu prezradí, že existuje trinásť dôvodov, prečo sa rozhodla pre ten strašný čin. Clay je jeden z nich. A keď si ju vypočuje, zistí prečo. Clay strávi noc s Hannahiným hlasom v ušiach, nasleduje jej slová po celom meste a postupne odkrýva najhlbšie tajomstvá a bolesť dospievajúceho dievčaťa.

"Nikto nevie aký majú dopad na život toho druhého. "

Skoro každý počul v posledných dňoch o 13 dôvodoch. Či už o knihe, alebo práve o seriály, okolo ktorého sa strhlo veľké haló a každý o ňom rozpráva. Názory ľudí sa líšia. Niekorým sa viac páči seriál, iným zasa kniha. A väčšinou to má len jeden dôvod - čo videli/čítali prvé. V mojom prípade to bolo tak, že som seriálu odolávala a čakala som na knihu. A kniha sa mi veľmi páčila. (K seriálu sa vyjadrím v inom článku).

"Nemôžeš zastaviť budúcnosť, 
ani pretočiť minulosť, 
jediný spôsob ako sa dozvedieť tajomstvo,
je stlačiť play."

Poslednú dobu som mala šťastie na knihy, ktoré mi aj naozaj niečo dali. Nebolo to iba také čítanie na odreagovanie ale práve naopak. Poučila som sa z nich. A medzi také patrí aj novinka od Slovartu (ktorá sa už vypredala a práve prebieha dotlač) Mŕtve dievča neklame.
Kniha vyšla v origináli pomaly už pred 10rokmi a už odvtedy mala okolo seba veľké haló. Keď som začala blogovať (cca 3 roky dozadu), už vtedy som o tejto knihe počula a mala som ju na svojom to-read zozname, ale nikdy som sa nejako k nej nedokopala - sama neviem prečo. Až nakoniec som sa dozvedela, že ju vydáva Slovart a vtedy som sa rozhodla ju prečítať. A neurobila som chybu.
Jay Asher napísal naozaj knihu, ktorá je iná od ostatných. Či už spôsobom, akým je príbeh vyrozprávaným - cez nahrané kazety a Clayove 'komentáre' k nim, alebo jej postavami.
Kniha Mŕtve dievča neklame sa odohráva na strednej škole v Amerike. A v dnešnej dobe, keď každý rieši, či má kniha postavy okrem belochov aj černochov, aziatov, či tam niekto zastupuje LGBT komunitu...to Jay Asher vo svojej knihe nerieši. Prakticky nevieme skoro nič o jeho postavách, iba meno a jeho príbeh, ako sa oni podieľali na Hanninej samovražde.

"Je ťažké byť sklamaný, keď si čakal, že sa to stane."  


Čo sa týka samotných postáv...Príbeh nám je vyrozprávaný z pohľadu Claya, ktorý bol kamarát s Hannah. A keď mu prišli kazety, vôbec to nechápal - veď neurobil nič zlé. Ale...bolo to naozaj tak? Naozaj nič nespravil, alebo si len myslel, že to nič neznamenalo? No, keď prečítate knihu, dozviete sa. Clay, ako postava, je fajn a vôbec sa ten príbeh nečíta zle.
A čo sa týka Hannah...Podľa niektorých, sa zabiť nemala. Lenže, budeme tu teraz diskutovať o tom, ako je niekto psychicky silný? A či boli jej dôvody dosť dobré na to aby sa zabila? To je blbosť. Súdiť to nemáme právo.
Bolo vidieť, ako sa Hannah trápila a ako možno aj najskôr úplne blbosti neskôr prispeli k tomu, aby sa rozhodla tak, ako sa rozhodla. Ako sa toho všetko na ňu nakopilo, ako to celé prežívala. A teda, mňa Hannah dokázala vtiahnuť do svojho príbehu, do svojho života a úplne som chápala, čo ona prežíva.


"Ale niekedy nie je iná možnosť, než sa pohnúť dopredu."  

Jay Asher vytvoril originálny príbeh, na tému, o ktorej sa v dnešnej dobe veľa nerozpráva. A malo by sa. Jeho kniha Mŕtve dievča neklame je dobrou ukážkou, k čomu môže viesť, a bohužiaľ v častých prípadoch aj vedie, ignorovanie problémov a odvracanie pohľadov - veď nás sa to netýka. Aj keď sa kniha dobre a rýchlo číta, určite knihu nemôžeme zaradiť medzi 'ľahké' čítanie - práve vďaka téme, ktorou sa zaoberá. A ak chcete čítať knihu, ktorá Vás donúti sa zamyslieť nad svetom, svojim životom, táto kniha je pravá pre Vás.



Za recenzný výtlačok ďakujem vydavateľstvu Slovart. 
Knihu si môžete kúpiť tu. 

4 Komentáre

  1. Na knihu sa ešte len chystám a dosť odolávam nepozrieť si seriál lebo odvšadiaľ sa na mňa valí že je úžasný a skvelý a ešte neviem aký :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Odolávaj, podľa mňa to bolo lepšie keď som videla seriál až po prečítaní knihy :)

      Odstrániť
  2. Názov mi príde strašne pochmúrny a určite by som po knihe nesiaha. Avšak veľmi ma upútala po tejto tvojej recenzií

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ono to je práve o tom, že hlavná hrdinka spáchala samovraždu...A zas ja oceňujem originalitu Slovartu, že to preložil inak a stále to dobre znie a možno je trochu pochmúrny - ale dokáže pritiahnuť pozornosť :)
      Som rada, že sa ti recenzia páčila a že siahneš po tejto knihe :)

      Odstrániť